5 mýtů o cvičení, které stále kolují mezi lidmi

5 mýtů o cvičení, které stále kolují mezi lidmi

I přes velké množství informací ohledně cvičení a stravy, které se vyrojily v posledních letech, se 100% nedaří vyvrátit některé mýty. Stále se najdou lidé, kteří věří, že lze spálit tuk na určité části těla tím, že budeme cvičit pouze tuto partii. Nebo například, že bez sacharidů svaly nerostou. My jsme vybrali dalších 5 mýtů, které jsme podrobněji rozebrali v následujících bodech.

Mýtus #1: Pokud cvičíte, zhubnete nehledě na vaše stravování

Mezi lidmi stále koluje, že jakékoliv jídlo se dá “spálit” během tréninku. Pravdou ale je, že i ta nejvíc vyčerpávající návštěva posilovny úplně nepřeváží vaše stravovací návyky.

Ano, hubneme tím, že náš kalorický výdej převáží příjem a cvičení rozhodně pomáhá spálit kalorie. Bohužel ale ne v takovém množství, abychom se mohli spoléhat pouze na to. Fitness trenéři po celém světě se shodují na faktu, že cesta k vysněné postavě je závislá ze 30% na cvičení a ze 70% na stravě.

Pokud se divíte, že přes všechnu tu dřinu stále nemáte rádi pohled do zrcadla, zkuste se zamyslet v kuchyni nad tím, co si právě dáváte na talíř.

Mýtus #2: Pokud žena zvedá těžké váhy, bude mít mužnou postavu

Toto je jeden z nejběžnějších mýtů, který se stále nepodařilo zbořit, navzdory všem snahám a dostupným informacím. Lidé si totiž spojují svaly s objemem. Ale mít silné a pevné svaly neznamená, že musíte mít bicepsy velikosti hlavy batolete.

Za objem svalové hmoty je zodpovědný hormon testosteron, kterého mají ženy 15x-20x méně než muži. Již z toho plyne, že ženy nemusí cvičit pouze s kilovými činkami. A i u mužů, kteří mají tuto “hormonální výhodu”, je velikost svalů výsledkem dlouhodobého tréninku a správné výživy.

Mýtus #3: Cvičení na lačno vám pomůže rychleji spálit tuk

Je mylná představa, že ranní cvičení s prázdným žaludkem vám pomůže rychleji a efektivněji spálit přebytečný tuk. Ve skutečnosti pro toto tvrzení neexistují žádné vědecké důkazy.

A nejen to. Po jakékoliv fyzické aktivitě na lačno se vám může dělat špatně od žaludku, nebo se vám může motat hlava. Tělo potřebuje palivo, aby mohlo budovat svaly a spalovat kalorie. Mějte tedy na paměti, že je lepší si dát 45-60 minut před tréninkem něco k jídlu.

Mýtus #4: Hluboké dřepy jsou špatné pro vaše kolena

Ruku na srdce, kdo z vás tohle nikdy neslyšel. Ve skutečnosti ale opět nejsou žádné důkazy, které by spojovaly bolest kolen s hlubokými dřepy. 

Při dřepování byste měli zvedat takovou váhu, která vám umožní provést pohyb v celém jeho rozsahu. To znamená, dostat se zadkem co nejblíže patám u nohou. 

Viděli jste někdy malé dítě zvedat něco ze země? Neohnou se, ale udělají dřep tak nízko, že se jejich plenka dotkne země. S přibývajícím věkem tuto schopnost ztrácíme díky tomu, že celé naše tělo tuhne. Snažte se tedy tento pohyb znovu natrénovat. Nejdříve bez závaží. Když zvládnete celý pohyb až dolů, začněte postupně přidávat váhu, která vám v tom nebude bránit. Pokud se budete držet správné techniky, kolena vás bolet nebudou.

Mýtus #5: Mrtvý tah ničí vaše záda

Zde se jedná o stejný případ jako u předchozího mýtu o dřepování. Pokud vás obecně bolí záda, je velmi malá pravděpodobnost, že je to z mrtvých tahů, pokud používáte správnou techniku.

Často jsou v posilovnách vidět lidé, kteří obětují techniku tomu, aby zvedli 300kg, když by jim stačilo 150kg. V takovém případě riskujete vážné zranění. Rozhodně se tedy vyvarujte zbytečnému přeceňování svých sil navzdory správnému provedení cviku. Může to pro vás znamenat víc škody než užitku.