Aminokyseliny BCAA a jejich vliv na tělo

Aminokyseliny BCAA a jejich vliv na tělo

Zkratka BCAA vychází z anglického “branched chain amino acids”, čili aminokyseliny s rozvětveným řetězcem. Jde o esenciální aminokyseliny, které je velmi vhodné tělu dodávat vzhledem k jejich unikátním funkcím. Několik z nich je nezbytně nutných pro kvalitní trénink a rychlou regeneraci.

Funkce aminokyselin BCAA

Jaká je tedy konkrétní funkce BCAA a v čem jsou pro náš organismus a především svaly tak důležité?

Každý sval v našem těle je tvořen svalovou tkání a tedy bílkovinami. Ze 30% až 40% tvoří tyto svalové bílkoviny právě aminokyseliny s rozvětveným řetězcem (BCAA). Suplementy BCAA tedy urychlují opravu svalových vláken, ale také samotnou regeneraci po cvičení. Z toho důvodu patří mezi základní doplňky stravy při jakékoliv sportovní aktivitě.

Co se stane, když se BCAA neužívají

Při každém sportovním výkonu dochází ke snižování hladiny krevního cukru. Pro zajištění toho, aby váš centrální nervový systém dál bezchybně fungoval, je potřeba udržet hladinu glukózy na relativně konstantní úrovni. Tedy ve chvíli, kdy se vyčerpá rezerva cukru v těle, je nutné najít nový zdroj energie. 

Před tím, než začne tělo spalovat tuky, využívá jednodušší sloučeniny. Těmi jsou právě BCAA, především aminokyselina L-Leucin. Zvýšená spotřeba aminokyselin bez jejich dostatečného doplňování tedy vede ke katabolismu vlastních svalů, z čehož vyplývá i následná zhoršená regenerace a úbytek celkové svalové hmoty.

BCAA jsou vhodná pro všechny druhy sportů

Aminokyseliny BCAA rozhodně nejsou vhodné pouze pro silové sporty. K výše popsané regulaci krevního cukru dochází i u sportů vytrvalostních. Je prokázáno, že při tomto druhu pohybové aktivity organismus spotřebovává až 90% Leucinu pro produkci energie.

Dávkování aminokyselin

Přesně dané dávkování všech tří aminokyselin BCAA neexistuje. Záleží v něm na několika faktorech, z nichž ty nejdůležitější jsou tělesná hmotnost sportovce, typ fyzické zátěže a z ní vyplývajících požadavků na celkový denní příjem bílkovin.

Obecně ale musí vzájemný poměr aminokyselin splňovat pravidlo 2:1:1 (2 díly L-Leucinu, 1 díl L-Valinu a 1 díl L-Isoleucinu), vzhledem k tomu, že tělo spotřebovává nejvíc právě L-Leucinu.

Je lepší BCAA 2:1:1, 4:1:1, nebo 8:1:1

Po předchozím odstavci již víte, že tato čísla označují poměry jednotlivých aminokyselin v doplňcích stravy. Podle studií o využitelnosti a poměru využití aminokyselin ve svalech se odborníci shodli na tom, že nejefektivnějším poměrem je právě 2:1:1. Rozhodně zde tedy neplatí pravidlo, že čím je číslo vyšší, tím lépe.

Aminokyseliny v běžných potravinách

V tabulce níže uvádíme seznam potravin, které obsahují spektrum aminokyselin. Rozdělen je na potraviny živočišné a rostlinné. Mějte na paměti, že kvalitnější a plnohodnotnější aminokyseliny obsahuje potrava živočišná. 

V případě, že jste vegetarián nebo vegan, musíte si uvědomit, že rostlinná strava je podstatně chudší na množství i rozmanitost aminokyselin. Vzhledem k tomuto faktu je potřeba konzumovat větší množství uvedených potravin.

Živočišná strava Rostlinná strava
Vajíčka Semena
Všechny druhy masa Luštěniny
Tvaroh a jiné mléčné výrobky Cereálie